Pagina's

vrijdag 7 december 2012

HANDLEIDING: Sociaal-emotionele Ontwikkeling

Aangezien de kleuters gedurende dit project veel gaan samenwerken aan de hand van coöperatieve werkvormen, kan voorzien worden dat hier ook geregeld conflicten door zullen ontstaan. Deze conflicten moeten dan ook niet voorkomen worden, maar juist uitgangspunt zijn om hiermee aan de slag te gaan. Natuurlijk moet hierover gesproken worden met de desbetreffende kinderen, maar wellicht hebben de andere kinderen juist goede ideeën om de conflicten op te lossen en in een verder stadium te voorkomen. Na dit gesprek kunnen verschillende filmpjes bekeken worden op het touchscreenbord en later door middel van rollenspellen worden uitgespeeld in de grote en kleine kring.

Filmpjes:   
-Plagen
-Ruzie
-Vrienden

Aangezien de kinderen verschillende leeftijden hebben en gemengd aan de onderzoekjes werken is het voor de leerkracht wel van belang deze verschillen goed voor ogen te houden. Hiervoor zijn de ontwikkelingsfases uit het observatiesysteem KIJK! als uitgangspunt genomen, maar opnieuw geordend en waar nodig aangevuld. Dit is het nieuwe model voor de ontwikkelingsfases waar de kinderen gedurende dit onderzoekproces op geassesst kunnen worden.

Belangrijk is om de kinderen te betrekken in het formatieve en summatieve assessment, zij kunnen zelf aangeven wanneer ze denken dat ze het beter kunnen en dit aan de leerkracht laten zien. Zo creëer je een rijk observatiemoment.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten