Bij dit domein kun je twee kanten op, namelijk het aspect drijven en zinken of de buigkracht van de duikplank.
Drijven en zinken:
Laat de kinderen experimenteren in de watertafel met verschillende voorwerpen. Ze kunnen hun resultaten noteren op dit werkblad. Er kan ook voor gekozen om met de kinderen eerst een voorspellende mindmap te maken, hierna mag getest worden met de materialen of deze voorspelling klopt en dit aangeven met behulp van smileys. De kinderen komen tot de ontdekking dat zware voorwerpen zinken en lichte voorwerpen drijven. Dit gegeven kunnen de kinderen gebruiken om speelelementen voor in het zwembad te bedenken:
- Van welk materiaal moet je matten maken waar je onderdoor kunt zwemmen?
- Van welk materiaal moeten duikringen worden gemaakt?
Interessant om te onderzoeken is ook de vraag:
- Hoe kun je op een luchtbed in het water blijven drijven? Het gewicht van een kind is toch wel zwaar?
Buigkracht van de duikplank:
Op de duikplank krijg je te maken met het gewicht van verschillende mensen. Naar aanleiding hiervan kunnen de kinderen van deze groep alle kinderen van de klas gaan wegen, maar ook thuis hun ouders wegen. De kinderen doen zo ervaring op met wegen aan de hand van een personenweegschaal, hierbij kan het verschil tussen een digitale en een analoge weegschaal aan bod komen.
Vervolgens kan onderzocht worden hoe de kinderen een stevige duikplank kunnen maken die niet breekt als er iets zwaars op komt.
Mogelijk kunnen de kinderen navraag doen in het zwembad waar ze komen voor zwemles.
Rol van de leerkracht:
In het drijven en zinken onderzoek zullen de kinderen, de leerkracht minder nodig hebben. Ze kunnen deze activiteit aan de hand van het werkblad zelfstandig uitvoeren. De leerkracht zal achteraf gerichte vragen kunnen stellen in de rol van coach. De vraag over het luchtbed zal waarschijnlijk samen met de leerkracht onderzocht moeten worden, waarbij de rollen van aanvoerder en medespeler het beste passen. Ook het wegen van de kinderen en de ouders kunnen de kinderen zelfstandig uitvoeren. Bij de stevige constructie komt de leerkracht wel in beeld. Ook hier zijn de rollen van aanvoerder en medespeler aan te raden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten