De kinderen gaan bepalen wat de openingstijden zijn van het zwembad, hiervoor hebben ze tijdsbesef nodig. Zou een zwembad al om 07.00u 's morgens open zijn? Of komt er na 22.00u 's avonds nog iemand zwemmen?
De kinderen gaan de klok bestuderen:
- Op welke uren is het ochtend?
- Op welke uren is het middag?
- Op welke uren is het avond?
- Op welke uren is het nacht?
Ze kunnen dit onderzoeken door allemaal gedurende 1 dag een 'dagboek' bij te houden. Wanneer sta je op, ga je naar school etc.? Hierna bespreken de kinderen de resultaten met elkaar en doen later verslag uit naar de hele groep.
Als de openingstijden zijn bepaald wordt hier een bord voor gemaakt. Nieuwe vragen kunnen nu zijn:
- Hoeveel uur op een dag is het zwembad open?
- Op welke dagen in de week is het zwembad open?
- Zijn de openingstijden in de winter hetzelfde als in de zomer?
Wellicht komen de kinderen naar aanleiding van deze vragen wel met nieuwe vragen over de werking van klokken. Erg interessant om dan eens een klok uit elkaar te laten halen.
Rol van de leerkracht: De kinderen zullen de leerkracht in het begin van dit onderzoeksproces hard nodig hebben. Tijd is een vrij abstract begrip en moet gaan 'leven' voor de kinderen. Ze moeten inzicht krijgen in een dagindeling en hier dus zelf conclusies uit trekken met betrekking tot de openingstijden van het zwembad. Om de betrokkenheid hoog te houden zou de leerkracht in het proces betrokken moeten zijn en kan in zijn rol als aanvoerder in eerste instantie wel de initiatieven nemen. Mogelijkerwijs nemen de kinderen deze initiatieven later zelf over.
Super leuk!!
BeantwoordenVerwijderenHier hebben kinderen van groep 5 zelfs nog moeite mee!!!