Pagina's

maandag 26 november 2012

HANDLEIDING: Rol van de leerkracht

Om bij de kleuters een onderzoekende houding te bewerkstelligen is het noodzakelijk om je handelen als leerkracht hierop aan te laten sluiten.
Door een prikkelende/uitdagende vraag te stellen zullen kleuters vanzelf al de drang krijgen om op onderzoek uit te gaan. Hoe kun je dit proces als leerkracht nu het beste ondersteunen?

Hiervoor maken we gebruik van theorie en onderzoek in het ontwikkelingsgericht onderwijs. Deze vorm van onderwijs sluit het beste aan bij het doel van dit ontwerp: Kleuters zelf de ruimte bieden om op onderzoek uit te gaan.

Dorian de Haan en Els Kuipers (2008) beschrijven in hun boek: Leerkracht in beeld, verschillende rollen voor leerkrachten als leerlingen onderwijs doen. Oorspronkelijk worden deze rollen beschreven voor leerkrachten in de bovenbouw, maar volgens mij kunnen deze ook goed in de onderbouw worden toegepast.

De leerkracht kan ervoor kiezen om 'boven' de kinderen te gaan staan en dan de rol van trainer of coach op zich te nemen. Het initiatief ligt in beide rollen geheel bij de leerkracht. Om voor grote betrokkenheid te zorgen, is het goed het initiatief juist bij de leerlingen te leggen. De leerkracht wordt dan een deelnemer van het onderzoek en kan de rol van aanvoerder of medespeler aannemen.
In het volgende schema worden de verschillende rollen nader toegelicht.

Voor dit project is het raadzaam om geregeld verschillende rollen aan te nemen. Mochten de kleuters even 'vast' zitten dan is het wellicht goed om je op te stellen als coach, maar 'loopt' het onderzoek dan pleit ik voor de rollen aanvoerder of nog liever een medespeler! Dit biedt de kleuters de meeste ruimte om antwoorden te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten